E-mail: info@ttf.hu
Tel.: 06-30/192-3515

Mike-Sander’s & Biskor alvázvédelem – és üregvédelem kezelés

Minden alvázvédelem és üregvédelem kezelés az alábbi munkafolyamattal kezdődik:
A kerékjárati dobbetétek, illetve a műanyag takaró- és védőburkolatok leszerelésre kerülnek. Ezután alapos magas nyomású, vegyszeres, gőzborotvás mosás következik, majd szárítás. Az előzetes tisztítás után az alváz állapotának a részletes felmérése következik, majd a nagyobb/mélyebb rozsda mechanikai eltávolítása, végül a maradék korrózió passziválása történik. Eztán kerülhet csak elvégzésre az alvázvédelem és üregvédelem kezelés.

Az alvázvédelem és üregvédelem kezelés szórási területei

A Mike-Sander’s és Biskor féle anyagokat ugyanazon területekre kell felhordani az alvázon és az üregekben, mint ahová a Dinitrol anyagokat is juttatnánk. Tehát bármelyik típusú kezelést is választjuk, a kezelendő terület megegyezik. A nagy különbség az anyag összetételben és a felhordási technológiában rejlik. Ezáltal másképpen is fejtik ki a hatásukat. Az alvázvédelem főbb területei: küszöbök, kerékjárati doblemezek, padlólemez, hossztartó és kereszttartó merevítők, váznyúlványok, létraváz, lemez átlapolások és ponthegesztések, bölcső és egyes futómű elemek. Az üregvédelemmel érintett főbb területek: az oszlopok, a motorháztető és motortér üregei, a csomagtér üregei, az ajtók üregei, a küszöbök üregei, valamint az alváz üregei. A felületek szakszerű kezeléséhez autótípusonként is elérhető szórási rajzok állnak rendelkezésünkre,melyet kiegészítettük az évek alatt szerzett tapasztalatainkkal is.

A felületkezelési munkálatok (rozsdátlanítás, passziválás) után, a gyári furatokon keresztül juttatjuk be az üregekbe az üregvédő anyagot, ami akár 160 különböző ponton is történhet az autón. (Ez autótípusonként eltérő, mint ahogy eltérő lehet a különböző autóknak a vázszerkezeti üregrendszer kialakítása is).

Autó vázszerkezeti felépítése
Autó szerkezeti rajz

Mike-Sanders & Biskor féle anyagok tulajdonságai és technológiája

alvázvédő zsír
Lada 2101 alvázvédelem
Mike-Sander's & Biskor alvázvédelem
üregvédelem

Az anyagok tulajdonságai

Az anyagok bázis elemeit zsírok és olajok alkotják. Az összetételüket tekintve sűrű ipari vazelin típusú anyagokról beszélünk. Állaga pedig mindig egy félkemény-lágy, viaszos, enyhén ragacsos tapintású bevonat marad, ami vízlepergető és víztaszító tulajdonsággal rendelkezik. Nincs szükség oldószer tartalomra az anyagok lágyítása érdekében, ezért teljesen oldószer mentes.  Az idő múlásával nem keményednek ki, nem repedezik fel a bevonat és nem hámlik le a felületről. Az anyagnak extra magas a kúszó- és hézagkitöltő képessége, valamint önterülő hatással rendelkezik. Ezáltal olyan helyekre is bekúszik, ahová fizikailag képtelenség lenne bejuttatni. Mint például a vázszerkezet milliméternyi réseibe és hézagaiba, átlapolások közé és ponthegesztések közé is. Nem csupán a gravitációval megegyezően lefelé tud terjeszkedni, hanem felfelé is pl az oszlopokban és a karosszéria illesztések mentén is. 

Az anyag speciális hőre lágyuló tulajdonsága később is megmarad. Így az önterülő tulajdonságát évek múltán is aktívan képes kifejteni. Pl. a nyári napsütés hatására is fel tud lágyulni, ezzel újra és újra helyezkedik kitölti az üregeket, hézagokat, igazodik a karosszériához. A keletkező sérülésekbe is bekúszik, és védőréteget képez benne. Pl.: a kezelést követően több évvel is ha a járdán parkol az autó a tűző napsütésben, meglágyul az anyag az üregekben, és követi a vázszerkezet elmozdulásait. Átszivárog a pont hegesztések mentén, újra és újra aktívan fejti ki az oxidáció elleni hatását, mialatt újra helyezkedik a felületen időközönként.

Inhibridáló tulajdonság

Az anyag inhibridáló tulajdonsággal is rendelkezik. A rozsdátlanítást és passziválást követően, a felületre felhordva önmagában is rozsdagátló tulajdonságokkal bír. Bejut a fém pórusaiba, és képes a bevonat alatt is passziválni a korábbi korrodált felületet a védőréteg alatt. Ezáltal képes az üregekben a már megindult rozsdásodást jelentős mértékben – évekkel – lelassítani. (ahol például egyáltalán nem lehet sem rozsdátlanítani sem pedig passziválni.)

Anyagfelhordási technológia

Az anyag specialitása, hogy 100 °C-ra hevítve, elfolyósítva, forrón kell felhordani a felületre. Speciális hőálló védőfelszereléseket, hőálló alvázvédő pisztolyt és hőálló szondákat alkalmazunk. A forró anyagot porlasztva hordjuk fel a felületre több rétegben. A kezelés alatt különböző szórófejekkel dolgozunk, és különböző erősséggel hordjuk fel az anyagot. Az egyes részeket finom porlasztással fedünk, más részeken pedig durvább porlasztással hordjuk fel a bevonatot az optimális eredmény érdekében. Munkánk során minden esetben követjük az anyagok gyártói által kiadott technológiai ajánlásokat és szabályokat.

A porlasztás következtében a levegővel keveredve a végső halmazállapotát pillanatok alatt veszi fel. Miközben pár másodperc alatt visszahűl és védőréteget képez a felületen. Mind az üregekben, mind pedig az alvázon ezeknél az anyagoknál ezt az eljárást alkalmazzuk. Az anyagfelhordás alatt a vizet és oxigént kiszorítja a felületről. Víztaszító és vízleperdető hatása lévén pedig később sem engedi át az oxigént és a csapadékot. Ezáltal a rozsdásodási folyamat nem tud megindulni. 

A Mike-Sander’s és Biskor anyagokat egyaránt lehet használni az alváz felületén, és az üregekben is. Tehát nincs belőle külön változat az alvázvédelem és külön az üregvédelem kezelésekhez, mivel kiváló tapadó képességgel rendelkezik bármely felületen, miközben a kúszó- és hézagkitöltő képessége is kimagasló. 

A minőségi alvázvédelem és üregvédelem

A speciális alvázvédelem és üregvédelem kezelés méltán nevezhető prémium kategóriának. A német gyártmányú Mike-Sander’s (https://www.mike-sander.de) és Biskor termékek kifejezetten nagy értékű autókra és veterán autókra lettek kifejlesztve. Ezen alvázvédő anyagok és a hozzá tartozó speciális eljárás egyre több országban hódít teret a hagyományos alváz- és üregvédő technológia mellett. Teszt győztes és díjnyertes anyagok a korrózió védő anyagok között is. Ezen felül különféle minőségi tanúsítvány is bizonyítja kiemelkedő hatásukat. 

Az Oldtimer Markt 28 különböző féle alvázvédő anyagot tesztelt, ami szerte a világban kapható. A teszten a Mike-Sander’s anyag a 2. helyen végzett, megelőzve a Dinitrol anyagokat, amik végül a 6. helyet foglalták el a rangsorban, ami persze szintén nagyon jó eredményt jelent! (Részletes német nyelvű leírás a tesztelt anyagokról és anyagjellemzés itt érhető el: https://docplayer.org/178795-Seiten-rostschutz-test-fetten-das.html)   Az alváz- és üregvédő anyagok között is tehát a legjobbak közé tartozik a speciális alváz- és üregvédelem kezelés.  

Milyen autóknál javasolt a speciális kezelés?

Az anyagok jobbak a korrózió védelem terén, de kevésbé adnak védelmet a külső mechanikai hatásoktól és kőfelverődésektől. Tehát az anyag valamivel sérülékenyebb mint a Dinitrol féle anyagok. Ezáltal a kőfelverődések is jobban tudják koptatni a védőréteget.

Ezt a kezelést minden olyan autó esetében javasoljuk, ami jellemzően nem (vagy csak ritkán) közlekedik földúton, kavicsos vagy murvás utakon. Normál személyautók, cabriok, sportkocsik esetében amik városi használatban vannak és jellemzően aszfalton közlekednek, kifejezetten javasoljuk ezt a típusú kezelés! A speciális kezelés bátran alkalmazható hybrid és elektromos autók esetében is!

Amennyiben az autó vegyesen közlekedik földúton, kavicsos, vagy murvás utakon, illetve amennyiben kisteherautóról vagy terepjáróról van szó (tehát ha nagy a hasmagasság és nagyok a kerekek, amik jelentős kőfelverődést tudnak okozni), akkor a Dinitrol kezelést vagy a Kombinált kezelést javasoljuk inkább.

Mike Sander
Veterán autó - Mike-Sander's alvázvédelem
alvázvédelem és üregvédelem speciális eszközök

Tudnivalók az alvázvédelem és üregvédelem kezelés után:

Az alváz- és üregvédelem kezelést követően az első nyári melegebb napokban visszalágyúl az anyag és újrahelyezkedik. Jellemzően ilyenkor indul meg egy természetese kicsöpögés az üregekből. Ez abból adódik, hogy az a többlet anyag ami már nem tud hova terjeszkedni az alvázon és az üregekben, az kicsöpög. Kb a felhordott anyag 10-15%-a anyagfelesleg. Az anyagfeleslegnek ki kell jutnia az üregekből, ez egy természetes folyamat az önterülő hatású anyagoknál. A karosszériáról az esetleges kisebb megfolyásokat forró vizes mosószeres ronggyal le lehet törölni. Az anyag vazelin és faggyú összetétele lévén környezetbarát. Nem okoz kárt sem a természetben, sem a karosszéria fényezett felületén, sem pedig a műanyag és gumi alkatrészeken.

Mike-Sander’s & Biskor képek és videók

Keresés
Keresés