Az alábbiakban összeszedtük egy csokorba azokat a gyakran ismételt kérdéseket, amik általánosságban felmerülhetnek a kezelés kapcsán. Igyekszünk átfogó információval szolgálni az alvázvédelem és üregvédelem kezelésről, de ha mégis maradt esetleg olyan kérdése amire itt, a gyakori kérdések oldalon nem kapott választ, természetesen szívesen segítünk e-mailben és telefonon is!
Miért szükséges elvégezni a jármű alvázvédelem és üregvédelem kezelését?
Mert minden jármű életében előbb vagy utóbb megjelennek, az először még kis rozsda pöttyökben mutatkozó kellemetlenségek, majd idővel megindul egy mélyebb és jelentősebb rozsdásodási folyamat. Ha az autó alvázán mély és terjedelmes rozsda foltok jelennek meg vagy esetleg átlyukadások vannak, azt egyre nehezebb lesz kezelni és helyrehozni. Sok esetben előfordul, hogy a fém szerkezete már annyira el van vékonyodva a rozsdától, hogy már a rozsdátlanítást sem bírja a felület, és a csiszolástól átlyukad. Ilyenkor még további lakatos munkálatok is keletkezhetnek a felületen. Illetve nem ritka az sem, hogy már kilakatolni sem lehet egykönnyen, mert már nincs egy ép felület amihez hegeszteni lehetne.
Gyakran találkozhatunk azzal, hogy az autón egyik pillanatról a másikra jelennek meg egyre nagyobb rozsda felületek, úgy hogy korábban nem tapasztaltunk az alvázon korrodált részeket. Ennek oka, hogy az autó belülről kezd el kifelé rozsdásodni. A hőmérséklet ingadozás hatására az üregekben lévő pára lecsapódás, vagy a beszivárgott esővíz, és egyéb más külső tényezők okán az üregekben egy rozsdásodási folyamat indul meg szinte észrevehetetlenül. Az üregekbe, a nehezen hozzáférhető résekbe, átlapolások közötti hézagokba, valamint a küszöbök belsejébe nem látunk bele, így a problémára már csak akkor derül fény, amikor a rozsda már átette magát a felületen. Erre vonatkozó árulkodó jel lehet, ha felhólyagosodásokat, berepedezéseket és elszíneződéseket látunk a fényezett részeken, és/vagy az alvázon a gyári kőfelverődésgátló bevonatok alatt. Idősebb autóknál nem ritka, hogy ezek a problémák a jármű élettartamának a végéhez vezetnek. Utólag visszagondolva bizony rájövünk, hogy tehettünk volna ellene, meg tudtuk volna előzni, vagy legalábbis jelentősen lassítani a folyamatot egy alvázvédelem és üregvédelem kezeléssel!
Mikor ajánlott elvégezni az autón az alváz és üregvédelem kezelést?
Minél előbb, annál jobb!
Természetesen a legoptimálisabb, ha az autón új állapotában kerül a felületre az alvázvédő és üregvédő anyag. Hiszen az új autó esetében még egészen biztos, hogy nem indult meg rozsdásodás, és egy tiszta, gyári felületű alvázra kerül fel az anyag. Ezért ha hosszú távra tervezünk a járművel, mindenképpen érdemes az alvázvédelem és üregvédelem kezelésre gondolni, mivel bizonyos időközönkénti ellenőrzés mellett teljesen megelőzhető az autó fém szerkezetének a korróziója.
Idősebb autók esetében sem veszett fejsze nyele egy kezelés, mert jelentősen le tudja lassítani a rozsdásodási folyamatokat, így akár hosszú évekkel is meghosszabbítható az autó vázszerkezetének az élettartama. Azt fontos tudni, hogy ha már megindultak a korróziós folyamatok, akkor az alváz- és üregvédelem kezelés előtt, rozsdátlanítási és előkészítési munkálatokra is szükség van a felületen, hogy minél optimálisabb és tartósabb legyen a kezelés. Ezek a plusz rozsdátlanítási és felületkezelési munkálatok nincsenek benne az alváz- és üregvédelem kezelés alapárában, ezekre a munkálatokra minden esetben előzetesen küldünk árajánlatot, ha már láttuk a felületet. Minél rozsdásabb az alváz annál költségesebb orvosolni a problémát, ezért általánosságban elmondható itt is, hogy a legjobb védekezés a megelőzés. Minél korábban történik meg az alváz- és üregvédelem kezelés, annál költségkímélőbb az eljárás, és annál tartósabb és hatékonyabb a korrózió elleni védelem a felületen.
Mennyibe kerül egy alvázvédelem és üregvédelem kezelés?
Az alváz és üregvédelem ára függ a választott kezeléstől, az autó típusától, méretétől és évjáratától, valamint a rozsdásodás mértékétől! Amennyiben az autón nem csupán felületi rozsda, hanem mélyebb rozsdásodás, esetleg átlyukadások is találhatóak, a kezelés előtt rozsdátlanítási és lakatos plusz munkálatok is szükségesek, hogy az alvázvédelem a legoptimálisabb legyen a felületen. A felmerülő plusz munkálatokról minden esetben előzetesen árajánlatot küldünk, amikor már itt van az autó és fel tudtuk mérni az állapotát. A honlapunkon az "Árak" menüpont alatt megtekinthető, hogy alap esetben milyen összeggel kell számolni, ha valaki alváz- és üregvédelmet szeretne csináltatni az autóra.
Fontos! Egyes esetekben, bizonyos autótípusoknál az árképzés eltérhető lehet még az alapár tekintetében is. Ez azért van, mert számos korábbi tapasztalatainkat alapul véve, ismerjük már, hogy az egyes autótípusoknál milyen sajátosságok, érdekességek és nehézségek lehetnek, amik eltérnek a megszokottól. Tudjuk, hogy mely típusnál mire kell kiemelt figyelmet fordítani. Az autók esetében eltérő lehet a vázszerkezeti felépítésük, és az üregek belső kialakítása. Vannak olyan autótípusok ahol jellemzően a zeg-zugos nehezen elérhető részeken bújik meg a rozsda, és nehéz hozzáférni az egyes vázelemekhez az alvázvédés közben is. Van olyan autó aminek az alváza szinte teljesen be van borítva a takaró- és védőburkolatokkal (jellemzően a hybrid és elektromos autóknál) ott csak a szétszerelés és összerakás önmagában is rengeteg idő. A rögzítő patenteket sok esetben pótolni szükséges, mert a szétszerelést követően ugyanazzal a patenttel már nem lehet megfelelően rögzíteni a burkolatokat. Van 100 Ft-os és 1000 Ft-os patent is, tehát nem mindegy, hogy milyen patentből és mennyit kell, hogy pótoljunk. Pl.: a kis szériában gyártott autóknál jellemzően drágák a patentek is. Ezekben a kérdésekben mi már kiismerjük magunkat, és a korábbi tapasztalatainkat felhasználva egyes típusok esetében az alapár is módosul. Így fordulhat elő, hogy pl.: egy Toyota Prius típusú normál személyautóra, az árképzést tekintve az egyel nagyobb (Egyterű autóra vonatkozó) alapárat alkalmazzuk. Cserébe viszont biztos lehet benne, hogy nem a plusz munkaidőn, vagy a patenteken fogunk spórolgatni, mivel ezek így bele vannak kalkulálva az árképzésbe. Ezért fontos, hogy minden esetben elsődlegesen az e-mailben kapott árajánlatot vegyük figyelembe, és ne a honlapon feltüntetett tájékoztató árakat!
Árajánlatot és időpontot a legegyszerűbben a honlapunkon lévő űrlap kitöltésével kérhet, az "Ajánlat- és időpontkérés" menüpont alatt.
Hogyan tudok időpontot foglalni és tájékozódni a kezelés áráról?
Az “Ajánlat- és időpontkérés” menüpont alatt, az űrlap kitöltésével könnyedén kérhet tájékoztatást a szabad időpontokkal és a kezelés alapdíjával kapcsolatban. Kollégáink 1 munkanapon belül e-mailben küldenek Önnek árajánlatot, néhány hasznos információt az alváz- és üregvédelem kezelésről, valamint megadunk 4-5 időpontot, melyek aktuálisan a legkorábbi lefoglalható szabad időpontok. Továbbá telefonos és e-mail elérhetőségeken keresztül is készséggel állunk a rendelkezésére!
A sikeres időpontfoglalásról e-mailben küldünk visszaigazolást.
Az időpont előtt pár nappal pedig emlékeztető sms-t küldünk ki a megadott telefonszámra, annak érdekében hogy egy ügyfelünk se maradjon le véletlenül a lefoglalt időpontjáról.
Mi történik ha kiderül, hogy rozsdás az alváz, vagy ha van rajta lakatos munka is?
Ha rozsdás az alváz rozsdátlanítási plusz munkálatokra van szükség az alvázvédelem és üregvédelem kezelés előtt. Ha esetleg már kisebb átlyukadások is vannak az alvázon, akkor pedig még lakatos munkálatokra is szükség lehet. Ezeket a többlet munkákat az alváz- és üregvédelem kezelés alapára nem tartalmazza, így erre külön küldünk árajánlatot, ha már itt van az autó nálunk, és fel tudtuk mérni az alváz állapotát rendesen. Ilyenkor fotókat szoktunk készíteni, mert fontosnak tartjuk megmutatni az autó tulajdonosának vizuálisan is, hogy miket tapasztaltunk és mire kérjük a plusz összegeket. Tehát az árajánlatot emailben küldjük és fotókat is csatolunk mellé.
Rozsdás felületre nem érdemes az alváz- és üregvédelmet megcsináltatni, mert ilyenkor az alvázvédő bevonat alatt rozsdásodna tovább az autó. Úgy meg nincs értelme az egész kezelésnek sem. Ha rozsdás az alváz, akkor csak úgy lehet elvégezni szakszerűen az alváz- és üregvédelem kezelést, ha előtte rendbe van téve az alváz. Amennyire lehet el kell távolítani a rozsdát, ki kell tisztítani, és passziválni kell a felületet, hogy minél optimálisabb és tartósabb legyen a végeredmény.
Abban az esetben, ha olyan mértékű már a korrózió, hogy annak a kezelése már gazdaságilag nem lenne kifizetődő, illetve ha úgy ítéli meg, hogy a többlet összeget figyelembe véve ,az Ön számára már megterhelőek lennének a költségek, akkor ezen a ponton még mindig mondhatja, hogy nem kéri a plusz munkálatokat és a kezelést sem szeretné így elvégeztetni. Ebben az esetben visszaszereljük a takaró- és védőburkolatokat, hogy az autó elvihető legyen. Amit ilyenkor szoktunk kérni, az egy 20.000 Ft-os átvizsgálási díj, ami tartalmazza az addig elvégzett munkálatokat, azaz a szétszerelést, összerakást, az előzetes tisztítást és alvázmosást, valamint a fotókkal dokumentált bevizsgálást. (Egyes esetekben az átvizsgálási díj 25.000 Ft. Jellemzően azoknál az autótípusoknál kérjük el a magasabb összeget, ahol a szokásosnál több időt vesz igénybe a szétszerelés és összeszerelés, mert pl. speciálisak a rögzítő patentek vagy csavarok, vagy jelentősen több burkolat és takaróelem van az autón. Pl.: elektromos és hybrid autóknál, valamint kis szériában gyártott autók esetében. Illetve abban az esetben is magasabb a bevizsgálási díj ha nagy autóról van szó Pl.: kisteherautóról vagy terepjáróról)
Természetesen amennyiben az árajánlat szerinti plusz rozsdátlanítási munkálatok megrendelésre kerülnek, abban az esetben a bevizsgálási díjat nem számítjuk fel külön!
El kell hoznom az autómat előzetes átvizsgálásra?
Soron kívüli előzetes átvizsgálásra nincs lehetőség, mert itt mindig vannak autók az emelőkön és nem tudjuk beütemezni. Illetve véleményünk szerint egy "gyors szemrevételezésnek" pedig nincsen sok értelme, ha pont a lényeg nem állapítható meg belőle.
Ahhoz, hogy felmérjük az alváz állapotát, le kell szerelni a kerékjárati dobbetéteket, valamint a takaró- és védőburkolatokat. Eztán jutunk csak el odáig, hogy hozzáférhető legyen a felület, majd a szennyeződéseket el kell távolítani, végül egy extra magas nyomású (100-150 atmoszféra nyomás) szennymaró tisztítást szoktunk végezni a felületen, ahol a lemáló/lepergő laza rozsda is lehullik a felületről. Ami az előzetes tisztítás után marad a felületen a korrózióból, tulajdonképpen azzal kell foglalkozni a rozsdátlanítási munkálatok keretében. Látnunk kell, hogy mennyire mély és milyen terjedelmű a rozsdásodás a felületen. Ilyenkor a felület állapotától és az alváz szerkezeti kialakításától függően választjuk meg a megfelelő rozsdátlanítási technikákat (lézeres rozsdaeltávolítás, csiszolás, vibrációs rozsdaleverőzés, rozsda lemaratás/passziválás stb). Tehát tulajdonképpen munkafolyamatában mérhető fel az alváz állapota, és el kell, hogy kezdjünk dolgozni a felülettel, hogy felmérhető legyen az állapot és pontos árajánlatot tudjunk adni az elvégzendő plusz rozsdátlanítási munkára is. Ilyen jellegű átvizsgálást viszont az időpontos autók mellett nem tudunk beütemezni soron kívül.
Nem ritka az sem, hogy a fém már annyira el van vékonyodva a rozsdától, hogy már az előzetes tisztítási és rozsdátlanítási munkálatokat sem bírja a felület és átlyukad. Ilyenkor még plusz lakatos munkálatokra is szükség lehet. Vannak olyan tényezők amik a bevizsgálást is nehezítik, például ha az alvázon a korábbi/gyári bevonat alatt rozsdásodik az autó. Ilyenkor nehezebb feltárni az alváz tényleges állapotát, mert meg kell vizsgálni először is, hogy a bevonat mennyire könnyen távolítható el a felületről, hogy alatta rendbe tudjuk rakni a rozsdás részeket Továbbá meg szoktuk nézni, hogy vannak e olyan korábbi hanyag javítások és hegesztések az alvázon, amik befolyásolhatják az alváz- és üregvédelem kezelés tartósságát. Tehát ilyen jellegű gyors átvizsgálásra nincs lehetőség, mert ahhoz, hogy a plusz munkálatokra árajánlatot tudjunk adni, ahhoz el kell kezdenünk dolgozni a felülettel, mert lehetnek olyan tényezők amire csak szintén munkafolyamatában derülne fény.
Amikor egy lefoglalt időpontra elhozza az autót, akkor úgy is ezeken a tisztítási munkafolyamatokon végig megyünk. Így Önnek nem kell kiadnia az előzetes átvizsgálásra plusz összegeket feleslegesen. Ha már nálunk van az autó és az alváz- és üregvédelem kezelésen felül, még plusz munkálatok szükségesek, arról külön egyeztetünk az autó tulajdonosával, emailben árajánlatot küldünk a rozsdátlanításra, valamint fotókkal is dokumentáljuk az alváz állapotát.
Abban az esetben ha elhozzák az autót egy lefoglalt időpontra, és a megküldött plusz rozsdátlanítási munka árajánlata nem szimpatikus vagy bármi miatt nem kerül elfogadásra, akkor még mindig dönthet úgy, hogy a munkálatokat nem szeretné megcsináltatni. Ebben az esetben egy bevizsgálási díjat szükséges fizetni, mely 30.000 Ft + ÁFA. (ez tartalmazza az addig elvégzett tisztítási munkálatok díját - az alvázmosást, a takaró- és védőburkolatok le- és felszerelését, valamint a fotókkal dokumentált bevizsgálást.) Így az alváz- és üregvédelemre lefoglalható időpontok egyben a bevizsgálásra adott időpont is.
(Egyes esetekben az átvizsgálási díj 35.000 Ft + ÁFA. Jellemzően azoknál az autótípusoknál kérjük el a magasabb összeget, ahol a szokásosnál több időt vesz igénybe a szétszerelés és összeszerelés, mert pl. speciálisak a rögzítő patentek vagy csavarok, vagy jelentősen több burkolat és takaróelem van az autón. Pl.: elektromos és hybrid autóknál, valamint kis szériában gyártott autók esetében. Illetve abban az esetben is magasabb a bevizsgálási díj ha nagy autóról van szó Pl.: kisteherautóról vagy terepjáróról, vagy ha a felületen olyan mértékű agyagos, sáros szennyeződés van rászáradva/bele száradva, amit csak többszöri alvázmosással tudunk letakarítani és kipucolni. Ez jelemmzően terepjáróknál szokott előfordulni.)
Ha pedig úgy dönt, hogy a bevizsgálás alapján a rozsdátlanítási árajánlatot is elfogadják, akkor nem kell már újabb időpontot foglalni magára a munkálatokra, mert akkor már el is kezdünk dolgozni az autón.
Természetesen amennyiben az árajánlat szerinti plusz rozsdátlanítási munkálatok megrendelésre kerülnek, abban az esetben a bevizsgálási díjat nem számítjuk fel külön!
Milyen fizetési módok közül lehet választani?
A telephelyünkön készpénzes, bankkártyás, valamint mobilbankon / internetbankon keresztüli azonnali átutalás közül lehet választani a helyszinen, továbbá van lehetőség előre utalásra is.
Felhívjuk a figyelmét, hogy amennyiben a bankkártyás fizetést választja, úgy a fizetendő végösszeg 1,5%-át felszámítjuk adminisztrációs költségként. Ugyanis ez az 1,5%-os díj fedezi a bankkártya használata után fizetendő tranzakciós díjra vonatkozó költségünket. Ha az átutalásos fizetési módot választja, abban az esetben is felszámítja a bank ezt az összeget, csak ebben az esetben ezt egyenesen Önnek számolja fel a bank, és nem nekünk. Ha előre utalással szeretne fizetni, akkor előre kiállítjuk a számlát és elküldjük Önnek emailben, hogy legyen idő átutalni az összeget, mielőtt az autóért érkezne.
Hány napot vesz igénybe a munkavégzés?
Az alváz- és üregvédelem kezelés 4 munkanapot vesz igénybe, mivel az egyes munkafolyamatok között 1-1 éjszaka száradási időt kell hagyni.
Amennyiben plusz rozsdátlanítási, előkészítési és felületkezelési munkálatok is szükségesek a felületen, úgy az az elkészülési időt is meg tudja hosszabbítani. Erről külön szoktunk egyeztetni ha már nálunk van az autó és elvégeztük az alváz állapotának a felmérését.
Kell plusz furatokat készíteni az üregvédelemhez?
Az üregvédelemhez nem szükséges plusz furatokat készítenünk. Elegendőek a rendelkezésre álló gyári furatok, mert megfelelő hosszúságú és típusú szondákkal dolgozunk ahhoz, hogy az üregek belsejébe bejuttassuk az anyagokat.
Érdemes elvégezni az alváz- és üregvédelem kezelést a téli hónapokban?
Igen, nálunk a téli hónapokban is biztosított az anyagok száradása. Az autók fedett-fűtött csarnoképületben vannak a munkálatok alatt, ezért semmilyen hátrány nem éri azokat az autótulajdonosokat sem, akik a téli hónapokban hozzák el a kezelésre a járművet. Ugyanazt a minőségű munkát tudjuk elvégezni télen is, mintha a tavaszi-nyári-őszi hónapokban érkezett volna az autó.
Tekintettel a téli hónapok erősen csapadékos időjárási viszonyaira, különösen javasoljuk az alvázvédelem és üregvédelem kezelést azoknál az autóknál, melyek szabad téren, nem fedett helyen állnak a nap nagy részében!
Milyen alvázvédő és üregvédő anyagok kerülnek az autómra?
Az anyaghasználat tekintetében több féle varióciók közül lehet választani, annak aki alváz- és üregvédelmet szeretne csináltatni az autóján.
- A klasszikusnak mondható, bitumen-viasz-gumi bázisú alvázvédő anyagok és üregvédő viaszok tekintetében a Dinitrol termékcsaláddal dolgozunk
- A speciális kezelés keretében pedig a Mike-Sander's & Biskor típusú anyagokkal dolgozunk, amik faggyú, zsír és vazelin bázisúak.
A hagyományos alvázvédelem és üregvédelem kezelés alkalmával a Svéd gyártmányú Dinitrol termékeket alkalmazzuk. Ez a típusú alvázvédő bevonat ellenálló réteget képez az autó alvázán. A korrózióvédelmen túl, némi kőfelverődés elleni védelmet is biztosít, valamint víztaszító-vízlepergető hatással is rendelkezik. A kezelést a felszíni, felületi rozsdaréteg eltávolításával kezdjük, majd passziváljuk a felületet, hogy a vas anyagban a korróziós folyamatok ne terjeszkedjenek az alvázvédő bevonat alatt. Mélyebb, előrehaladott korrózió esetén egyéb rozsdátlanítási munkálatok is szükségesek lehetnek a felületen! Ezután alvázvédő pisztollyal fújjuk a felületre az anyagot, majd végül az üregekbe szondák segítségével juttatjuk el a megfelelő helyre az üregvédő viaszt, különböző szórófejek segítségével. Ezen anyagok tekintetében cégünk teljes egészében a svéd Dinitrol technológiát alkalmazza, betartva a fújási előírásokat, száradási időket, valamint az ehhez használatos airless technológiát alkalmazzuk az anyagok felhordásához. Az anyag az alvázat befedve nem ad lehetőséget a víz és az oxigén bejutásának, ami az oxidációs folyamatot beindítaná. A kezelés alatt különböző szórófejekkel dolgozunk, és különböző erőssíéggel hordjuk fel a felületre az anyagot. Az egyes részeket finom porlasztással fedünk, más részeken pedig durvább porlasztással hordjuk fel a bevonatot. A Dinitrol alvázvédő bevonat egy rugalmas, gumi-bitumen-viaszos réteget biztosít a felületen, ami félkemény állapotában is ellenáll az időjárási viszontagságoknak. A Dinitrol típusú alvázvédő anyagok oldószerrel vannak lágyítva. Az oldószer az évek múlásával fokozatosan távozik az anyagból, ennek hatására a bevonat kiszárad, kikeményedik, majd térképesen felrepedezik, és lehámlik a felületről. A kezelést követően 6-7 év elteltével célszerű megismételni az eljárást. (felfrissíteni, megújítani a bevonatot) Jó tapadással és kúszó (hézagkitöltő) képességgel rendelkezik. Ezt a kezelést minden típusú jármű esetében el lehet végezni, nem csupán a városi - aszfalt - használatú autók esetében, hanem akkor is ha az autó gyakran közlekedik földúton, vagy kavicsos, murvás utakon. Kisteherautókra és terepjárókra egyaránt lehet alkalmazni. A kőfelverődések mindenképpen tudják koptatni a bevonatot, ezeknek a külső hatásoknak a hagyományos alvázvédő anyagok jobban ellenállnak, mint a speciális alvázvédő anyagok.
A speciális anyagokról elmondhatóak, hogy jobbak a korrózió védelem terén, de valamivel kevésbé állnak ellen a külső környezeti koptató hatásoknak.
A speciális kezelés méltán nevezhető prémium kategóriának! Itt a német gyártmányú alváz- és üregvédő anyagokkal dolgozunk, ezek a Mike-Sander's és a Biskor féle termékek, melyek kifejezetten nagy értékű autókra és veterán autókra lettek kifejlesztve, az autó értékének megőrzése céljából a legmagasabb színvonalú technológia alkalmazásával. Ezen alvázvédő anyagok és a hozzá tartozó speciális eljárás világszerte híres. Teszt győztes és díjnyertes anyagok a korrózió ellen védő anyagok között is. Ezen felül különféle minőségi tanúsítvány is bizonyítja kiemelkedő hatását. Anyagát tekintve egy sűrű zsírszerű, faggyú-vazelin alapú, hőre lágyuló védőréteget képez. Teljesen oldószer mentes anyagról van szó, így az idő múlásával nem keményedik ki, nem repedezik meg, és nem vékonyodik el a bevonat. Viasz szerű ruganyos (enyhén ragacsos) réteget képez a felületen, ami víztaszító és vízlepergető hatással rendelkezik. Évek elteltével is aktívan fejti ki a hatását, a fémfelület a kezelést követően nem érintkezik vízzel és oxigénnel, így a rozsdásodási folyamat nem tud beindulni a fém szerkezetében. Magas kúszóképességének és önterülő hatásának köszönhetően, a legszűkebb hézagokba, résekbe, ponthegesztések közé, átlapolások és lemezek közé is beférkőzik, így olyan helyekre is eljut az anyag ahová fizikailag képtelenség lenne bejuttatni. Az anyag specialitása, hogy 100 °C-ra hevítve forrón kell felhordani a felületre, hőálló alvázvédő pisztollyal és szondákkal, valamint egyéb hóálló felszereléssel. A végső halmazállapotát a felületen veszi fel miközben kihűl az anyag, a vizet és oxigént kiszorítja a felületről, az oxidáció ezáltal nem tud végbe menni. Az anyag speciális hőre lágyuló tulajdonsága évek múltán is megmarad. Pl. a nyári napsütés hatására is fel tud lágyulni az anyag, ezzel újra és újra helyezkedik, kitölti az üregeket, hézagokat. Igazodik a karosszéria mozgásához és az apró résekbe is bekúszik, és vastag réteget képez benne. Pl.: a kezelést követően több évvel is, ha a járdán parkol az autó napsütésben meglágyul az anyag és követi a vázszerkezet elmozdulásait, átszivárog a pont hegesztések mentén. Újra és újra aktívan fejti ki az oxidáció elleni hatását. Beépül a fém szerkezetébe, nem csupán védőréteget képez a rozsda ellen, hanem passziválja is a korábbi korrodált felületet a védőréteg alatt. Az anyag önmagában is inhibridáló, rozsdapassziváló hatással rendelkezik. A kezelést nem szükséges bizonyos időközönként megismételni, csupán ellenőrizni. Ahol sérült a bevonat az alvázon külső hatások miatt ott minél hamarabb javítani kell az alvázvédő réteget, hogy ne induljanak be a korróziós folyamatok. Ajánlott a védőréteg pótlása vagy javítása: karosszéria elem cserénél, javítási munkálatok után, ahol az alváz megbontásra került, illetve kisebb sérülések esetében is (pl.: ha az autó alja leért valahol). Ezt a típusú kezelést javasoljuk ha az autó főleg városi használatban van, és csak ritkán közlekedik földúton vagy murvás úton. Az alváz- és üregvédelem kezelést követően az első nyári melegebb napokban visszalágyul az anyag és újrahelyezkedik. Jellemzően ilyenkor indul meg egy természetese kicsöpögés az üregekből, ami abból adódik, hogy az a többlet anyag ami már nem tud hova terjeszkedni az kicsöpög. Az anyagfeleslegnek ki kell jutnia az üregekből, ez egy természetes folyamat az önterülő hatású anyagoknál. A karosszériáról az esetleges kisebb megfolyásokat forró vizes ronggyal le lehet törölni.
Bővebb információ elérhető a honlapunkon az "Alvázvédő és üregvédő anyagok és technológiák" menüpont alatt.
Milyen munkafolyamatokon megy végig az autó?
Főbb munkafázisok:
- A kerékjárati dobbetétek, valamint a takaró és védő burkolatok leszerelésre kerülnek, így a nehezen elérhető részeket is szabaddá tesszük
- Magasnyomású forróvizes szennymaró tisztítás, 100-150 atmoszféra nyomással. Az extra magasnyomással a lemáló-lepergő laza rozsda lehullik a felületről már a mosás alatt.
- Az autó körbetakarása, az esetleges alvázvédő köd miatt, valamint a kerékagyak és kipufogó kitakarása.
- Rozsdátlanítás, passziválás, felületelőkészítés
- Alvázvédő kezelés – az alvázvédő anyagokat alvázvédő pisztollyal hordjuk fel a felületre (padlólemezek, váznyúlványok, létraváz, küszöbök, kerékjárati doblemezek, hossz- és kereszttartó merevítők stb. kompletten)
- Üregvédő kezelés – az üregekbe a gyári furatokon keresztül szondákat vezetünk be, melyen keresztül befújjuk az üregek belsejét, a nehezen elérhető helyeket finom porlasztással fedjük. (ajtók üregei, motorháztető és motortér üregei, csomagtér üregei, oszlopok és küszöbök üregei, alváz üregei, átlapolások és ponthegesztések között stb. kompletten)
- A kezelés végeztével a takarófóliák eltávolításra kerülnek, valamint visszaszerelésre kerülnek a kerékjárati dobbetétek, a védő- és takaró burkolatok.
Az egyes munkafázisok között 1-1 éjszaka száradási időt biztosítunk.
Miért érdemes üregvédelmet is csinálni?
Az üregvédelem legalább annyira fontos mint az alvázvédelem! Míg az alvázvédelem a külső felületet óvja a korróziótól, addig az üregvédelem a vázszerkezet belsejében fejti ki a hatását. Fontos, hogy a vázszerkezet egyidejűleg kívül és belül is megfelelő védelmet kapjon, mert egyik a másik nélkül nem eredményez tartós és optimális megoldást. Az üregek, csakúgy mint az alváz fokozottan ki van téve a korróziónak, mivel nehezen tud kiszáradni, a csapadékos időjárás és a nyári pára tartalom itt is megteszi a hatását.
Az üregekben szinte láthatatlanul tud megindulni a korrózió, mivel nem látunk be a vázszerkezet belsejébe, nem tudjuk felmérni annak állapotát. Így amikor szembesülünk vele, hogy az üregekben is megjelent már a korrózió, akkor általában már átette magát a rozsda a fém felület külső részére. Tehát belülről kezd el kifelé rozsdásodni az autó. Amikor baj van persze annak már látható jele is van, de akkor már nehéz tartós megoldást elérni az üregvédelemmel. Árulkodó jel lehet például amikor a fényezett karosszéria részen felhólyagosodások tapasztalhatóak, vagy amikor az alvázon a gyári kőfelverődésgátló bevonat alatt már átüt a rozsda színe. Illetve a gyári furatokon keresztül és a lemezátlapolások között kifolyó rozsda lé is egyértelmű képet ad arról, hogy a vázszerkezet belsejében is baj van.
Az üregekben a legnehezebb helyreállítani a már megindult korróziós folyamatokat, mert ezeken a részeken rozsdátlanítani és passziválni egyáltalán nem lehet. Itt az üregvédő anyag tudja pozitívan kifejteni a hatását. Ami azt jelenti, hogy ha nincs még korrózió az üregekben, akkor az üregvédő anyag feladata, hogy ne is legyen. Illetve ha már van korrózió az üregek belsejében, akkor az a fő szempont, hogy amennyire lehet lelassítsa a további rozsdásodási folyamatot. Ezért minél jobb üregvédő anyagot válasszunk, ami önmagában is passziváló anyagként működik és inhibridáló hatása van. Az üregvédelemnek is kulcsfontosságú szerepe van, ezért javasolt minél magasabb minőségű üregvédő anyagban gondolkodni.
A fentiekkel egyúttal meg is válaszoltuk, hogy miért nem csinálunk csak alvázvédelmet, vagy csak üregvédelmet. Egyiknek a másik nélkül nem sok értelme van, félmunkát pedig nem szeretünk kiadni a kezeink közül.
Kérhetek fotó dokumentációt az elvégzett munkáról?
Alap esetben csak akkor készítünk fotókat az alvázról, ha az alváz- és üregvédelem kezelés keretén belül, plusz rozsdátlanítási munkálatok merülnek fel. Azaz ha van olyan látnivaló az alvázon amit érdemes megmutatni, vagy amivel érdemes felhívni az autótulajdonos figyelmét valamilyen problémára.
Természetesen nem jelent gondot az sem ha valaki mindenképpen - akkor is ha nincs plusz felületkezelési munka az alvázon - szeretne fotókat kérni az elvégzett munkáról. De ebben az esetben azt kérjük, hogy az autó leadásakor jelezze ezt nekünk, hogy fel tudjuk a kérést vezetni a megrendelő lapra is, így nem felejtődik el a kollégák részéről sem, hogy készítsenek fotókat.
Hány évre nyújt védelmet az alváz- és üregvédelem bevonat? Valamint mire és mennyi garanciát kapok?
Új autó esetében, ahol gyári felületre történik az anyagfelhordás, az alváz- és üregvédő bevonat élettartama a felületen 7-12 év között van.
Enyhén korrodált autóknál a tapasztalataink szerint az anyag élettartama 4-7 év között alakul. Ahol erősebb korrózió van már az alvázon ott a bevonatok élettartama 1-5 évre csökken, amennyiben megfelelően elő van készítve és rozsdátlanítva a felület az alváz- és üregvédelem kezelés előtt.
Az, hogy az alváz- és üregvédelem kezelés, pontosan hány évre nyújt optimális védelmet a felületen, az persze függ a választott kezelés típusától (hogy melyik alvázvédő és üregvédő anyaggal dolgozunk), valamint, attól, hogy az eltelt évek alatt milyen módon és milyen körülmények között használják az autót. Pl.: mennyire szélsőséges időjárási viszonyoknak van kitéve a bevonat, mennyi sós/latyakos lét kap az alváz az évek alatt a téli hónapokban, éri e a bevonatot valamilyen sérülés az alvázon (ha fenn akad/leér az autó alja valahol, vagy ha ütközés/sérülés következtében javítani kell a vázszerkezetet stb.) Ha sérül az alvázvédő bevonat, akkor ott célszerű minél hamarabb javítani/pótolni a védőréteget, hogy a rozsdásodás ne tudjon megindulni ezeken a részeken. Illetve a leglényegesebb szempont, hogy az autó vázszerkeze milyen állapotban volt, amikor alváz- és üregvédelemre került a sor. Ha már megjelentek kisebb rozsda foltocskák az alvázon, de még egybefüggő nagy területek nincsenek korrodálva, azt még egészen szépen lehet kezelni a felületen a különböző rozsdátlanítási technikákkal. Ha már terjedelmes mély korrózió is megjelent a felületen, ott már nehezebb elérni azt az optimális állapotot, hogy az alváz- és üregvédelem kezelés tartósnak mondható legyen. Fontos tudni, hogy azon autók esetében ahol a fém szerkezetében már megindultak a rozsdásodási folyamatok, ott a felület rozsdátlanításával, előkészítésével, valamint az alváz- és üregvédelem kezeléssel megállítani már nem lehet a rozsdát, (hiszen a makulátlan állapotot, a gyári felületet visszaállítani már nem lehet), de évekre lelassítható a további korróziós folyamat, így meghosszabbítva az autó élettartamát.
Bizonyos esetekben, ha az autó alváza jelentősen korrodált, azaz nagy terjedelemben vannak mély-előre haladott rozsdásodások és/vagy jelentős átlyukadások, abban az esetben előfordulhat, hogy az alváz- és üregvédelem kezelést nem javasoljuk elvégezni az autón. Ennek az az oka, hogy van az az állapot amit már nem lehet helyre állítani oly mértékben, hogy az alvázvédelem és üregvédelem kezelés optimális legyen a felületen. Így nem tudnánk plusz értéket adni a kifizetett összegért. Illetve előfordulhat, hogy a felületkezelési, rozsdátlanítási és egyéb plusz munkálatok összege annyira jelentős lenne, hogy az autó értékéhez képest, már nem gazdaságos elvégezni a munkálatokat.
Garancia:
Az anyagok élettartamára az alvázvédő anyagok és üregvédő anyagok gyártói vállalják a garanciát, új autó esetében, amennyiben az alvázvédelem és üregvédelem kezelés gyári felületű alvázon történik.
Mi az elvégzett munkára, azaz magára az anyagfelhordásra és a felület optimális előkészítésére tudunk garanciát vállalni, ez pedig a szokásos 1 év. Ami a gyakorlatban a bevonat leválására ad garanciát.
Van olyan amiről érdemes tudnom az alváz- és üregvédelem kezelés után?
Jellemzően a speciális és kombinált kezelést követően tapasztalható:
Érdemes tudni, hogy az alváz- és üregvédelem kezelést követően gyakran tapasztalható az üregekből, az üregvédő anyagok kicsöpögése pár héten keresztül. Mivel ezeknek az anyagoknak magas a kúszó és hézagkitöltő képessége, valamint önterülő tulajdonsággal is rendelkeznek. Ezért nem meglepő, hogy nem csak a gravitációval megegyezően lefelé tudnak kúszni, hanem fölfelé is az oszlopokban, valamint megjelenhetnek egyéb más karosszéria illesztéseknél, index lámpa vagy a fényszóró pereménél, sárvédők sarkainál, küszöbök peremeinél, ajtók éleinél stb. Ezek az anyagok az üregekben így tudnak a lehető leghatékonyabban működni, mert kitöltik a réserket, hézagokat, bekúsznak az átlapolások és ponthegesztések közé. Az üregvédelem során az üregek belsejében a bevitt anyagnak kb a 15%-a anyagfelesleg, ami ha már nem tud hova terjeszkedni, akkor kicsöpög. Ennek következtében a karosszérián apró megfolyásokat lehet látni, vagy olykor kisebb foltot hagyhat az autó alatt is. Ezek az anyagok forró vízzel könnyedén eltávolíthatóak a karosszériáról, nem hagynak nyomot és nem tesznek kárt semmiben! Ez egy természetes folyamat, ami jellemzően pár hét alatt végbe is megy. Amennyiben az alváz- és üregvédelem kezelés a téli hónapokban történik, akkor számítani lehet rá, hogy az anyagok a hidegben kicsit megdermednek, ezáltal elképzelhető, hogy ez a kicsöpögéses időszak később indul meg, valamikor a tavasz vagy a nyár folyamán.
A Hagyományos - Dinitrolos kezelést követően is tapasztalható némi kicsöpögés, de ez nem annyira észrevehető, mint a speciális - Mike-Sander's és Biskor anyagoknál.
Szükséges e kontroll vizsgálatra jelentkezni a későbbiekben?
Előírt kötelező kontroll vizsgálatok nincsenek az alvázvédelem és üregvédelem kezelést követően. Ellenben ajánlott bizonyos időszakonként felülvizsgálni a bevonat állapotát. Ha konkrétan tudjuk, hogy sérült a bevonat az alvázon, célszerű minél hamarabb javítani a védőréteget, hogy ne induljon meg a rozsdásodási folyamat azon a részen. Ha fenn akad/leér az autó alja valahol, vagy ha ütközés/sérülés következtében javítani kell a vázszerkezetet, ott javasolt azonnal pótolni a védőréteget. Illetve a bevonatot tudja koptatni a gyakori kőfelverődés, a külső környezeti hatások és a szélsőséges időjárási viszonyok is.
Javasolt az 1-2 évenkénti ellenőrzés, amit igény esetén el tudunk végezni a telephelyünkön mi is (Ez esetben a szokásos 5-6 hónapos előjegyzési idővel kell számolni, valamint maga a felülvizsgálat is 1-2 napot vesz igénybe, mert csak így tudjuk beütemezni az időpontos autók mellett. Ilyenkor egy bevizsgálási alapdíjat kérünk, és ha sérült valahol a bevonat, akkor a további költségek a ráfordított anyag és munkadíj függvényében alakulnak.) De jó megoldás lehet az is, ha a műszaki vizsga alkalmával, vagy ha egy időszakos szerviz alkalmával egy szerelőt megkérünk, hogy nézze meg, hogy sérült e a bavonat valahol a felületen.
Probléma ha korábban valahol máshol már kapott alvázvédelmet az autó?
Ha a korábbi alvázvédelem és üregvédelem kezelés szakszerűen lett elvégezve - azaz megfelelően elő lett készítve a felület, valamint az esetleges kisebb-nagyobb rozsdásodások megfelelően kezelve lettek előtte - abban az esetben nincs akadálya, hogy az alváz- és üregvédelem kezelést ismét elvégezzük. Ezzel felfrissítve a korábbi bevonatot a felületen, és meghosszabbítva a korrózió elleni védelmet.
A probléma mindig ott kezdődik, ha egy korábbi alváz- és üregvédő kezelés nem megfelelően lett elvégezve, ha nem jó a korábbi bevonat tapadása már a felületen, vagy ha a korábbi alvázvédő bevonat alatt rozsdásodik az autó. Ezekben az esetekben csak akkor végezhető el egy újabb kezelés, ha a korábbi védőrétegek előtte eltávolításra kerülnek a problémás részeken, hogy alatta rendbe rakjuk az alvázat, amennyire lehet elvégezzük a felület tisztítását és rozsdátlanítását. Ha nincs rendbe rakva a felület, akkor nem érdemes újabb bevonatot felhordani, mert azzal csak a védőréteg(ek) alatt rozsdásodna tovább az autó, úgy pedig kidobott pénz az egész.
A dolog nehézségét az adja, hogy ezeket a korábbi problémás bevonatokat teljes egészében eltávolítani már nem lehet a felületről manuális munkával, csak ipari tisztítással (homokszórással, szárazjégszórással) lehet a lehető legoptimálisabb mértékben eltávolítani, ami egy nagyon költséges eljárás, és itt már az alváz restaurálásáról beszélünk árban is. Illetve lehetnek olyan részek amikhez az autó fő szerkezeti elemeinek megbontása nélkül egyáltalán nem lehet hozzáférni. Véleményünk szerint a legtöbb esetben nem is feltétlenül indokolt az ilyen fajta költséges eljárás. Az esetek többségében elegendő a bevonatok részleges eltávolítása és manuális rozsdátlanítás a felületen, hogy az autó alvázának az élettartama jelentősen meghosszabbodjon, és optimális legyen az alváz- és üregvédelem kezelés elvégzése. Tehát amit egy ilyen autó esetében tenni lehet és érdemes, hogy a lehető legnagyobb gondossággal feltárjuk, azokat a problémás részeket, ahol a korábbi bevonat alatt rozsda található, eltávolítjuk ezeket a régi bevonatokat azokon a helyeken, és rozsdátlanítjuk/passziváljuk a felületet. Persze sajnos ilyenkor mindig maradhatnak olyan részek amik számunkra is rejtve maradnak a korábbi réteg alatt, de egy szakavatott-sokat látott szem nagy valószínűséggel felismeri azokat a részeket ahol probléma lehet a korábbi védőréteg alatt. Erre utaló árulkodó jel lehet ha a korábbi védőréteg helyenként fel van hólyagosodva és/vagy ki van repedezve, ha a védőrétegen már átüt a rozsda barnás-sárgás színe, illetve ha a bevonat alatt és az illesztéseknél folyik a rozsda lé. Ha ilyenkor a bevonatokat felkapargatjuk, ott látszik, hogy a meghámozott rész alatt terjeszkedik a rozsda.
További kérdéses pont ilyenkor az is, hogy a meglévő alvázvédő bevonatra, milyen anyaggal lehet rádolgozni. Nem minden típusú bevonatra lehet felhordani akármilyen más alvázvédő anyagot. Annak érdekében, hogy optimális legyen az alvázvédelem és a bevonatok tapadása, sokszor javaslatot szoktunk tenni, hogy milyen típusú kezelést lenne érdemes választani ha problémás a felület.
Ha azt tapasztaljuk az alváz- és üregvédelem kezelés alkalmával, hogy egy nem megfelelő korábbi védőréteg van az alvázon, ami befolyásolja az általunk elvégzendő munka eredményességét, abban az esetben előzetesen egyeztetünk erről az autó tulajdonosával. Megoldási javaslatot teszünk a problémára, árajánlatot küldünk e-mailben a várható többlet költségekről, valamint fotókat készítünk, hogy az autótulajdonos is lássa, hogy miket tapasztaltunk.
Mi az amit tudni érdemes a bölcsők és futómű elemek esetében?
A futómű elemek és bölcsők esetében csak revétleníteni tudjuk a felületet, azaz a klasszikus értelemben vett rozsdátlanítás itt nem lehetséges. Ezek a részek más eljárással készülnek, mint az autó vázszerkezete, melegen hengerelt revés fém felületek, amik már anyagában tudnak rozsdásodni sajnos ( a fém pórusaiban indulnak meg az oxidációs folyamatok). A revétlenítéssel és viaszozással évekkel lelassítható az újra oxidációja, de számítani lehet rá, hogy időről-időre újra meg fognak majd jelenni ezeken a részeken a korróziók. A futómű elemek és bölcsők masszív vastag anyagból készülnek, ennek megfelelően átrozsdásodástól, átlyukadástól általában nem kell tartani, ha ez mégis bekövetkezik szélsőséges esetekben valami miatt, akkor pedig cserélni szükséges ezeket az elemeket.
Fontos! Amennyiben a futómű elemek javítása szükséges Pl.: lengőkar cserék, gömbfej csere, lengéscsillapító csere és rugók cseréje stb., akkor azt javasolt az alváz- és üregvédelem kezelés előtt elvégeztetni, annak érdekében, hogy ne a viasszal frissen lekezelt elemeket cseréljük le.
Fóliázott az autóm. Okoz ez problémát az alváz- és üregvédelem kezelésnél?
Erre sajnos nem lehet egyértelmű választ adni, mert nagyon sok fajta fólia van a piacon, valamint a fóliázás előkészítése és kivitelezése is nagyon eltérő. Alapvetően elmondható, hogy egy jól kivitelezett, szakszerűen előkészített fóliázás (minőségi fóliákkal), jól viseli az alváz- és üregvédelem kezelést. De sajnos garanciát nem tudunk arra vállalni, hogy a sarkoknál és éleknél, nem kúszik a fólia alá idővel az üregvédő anyag, és kezdi el megoldani a fólia ragasztóját.
Ugyanez elmondható a fényszóró fóliázott autók esetében is.
A szakszerű autófóliázós cégek által kivitelezett munkák után, eddig még nem volt tapasztalható a fólia felválása az alváz- és üregvédelem kezelést követően. Ellenben pl.: taxik esetében, ahol a fóliázott részek többszörösen voltak már javítva szakszerűtlenül, ott már voltak hasonló problémák.
Ha fényeztetni is szeretném az autómat, akkor azt az alváz- és üregvédelem kezelés előtt, vagy után tegyem?
Ha konkrétan tudjuk, hogy fényeztetni szeretnénk az autónkat, valamely sérülés vagy esetleges elemcsere következtében, illetve esztétikai megfontolásból, akkor azt javasolt az alváz- és üregvédelem kezelés előtt elvégeztetni. Mert a kezelés után tapasztalható anyagkicsöpögés, jelentősen meg tudja nehezíteni a fényező munkáját a felület előkészítésénél. A szakszerű fényezés után egyből, (néhány nappal) már lehet hozni az autót az alváz- és üregvédelem kezelésre.
Hogyan tudok kapcsolatba lépni a céggel?
Minden elérhetőségünk megtalálható a “Kapcsolat” menüpont alatt, ahol térképes segítség is megtekinthető a telephelyünkhöz.
Tel.: 06-30/192-3515; 06-30/192-3516; 06-23/399-538;
E-mail: info@ttf.hu
Ha maradt még megválaszolatlan kérdése tegye fel! Küldjön üzenetet!
Cégünk professzionális alvázvédelemmel és üregvédelemmel foglalkozik, nagy tapasztalattal és széls körű anyagismerettel rendelkezünk. A Dinitrol technológiát, valamint a Mike-Sander’s & Biskor technológiát széles körben alkalmazzuk minden autótípusnál, nem csupána a normál (napi használatú) személyautóknál ajánlott elvégezni a kezelést, hanem a terepjáróknál és kisteherautóknál is!
Ha felkeltettük érdeklődését az alvázvédelem és üregvédelem kezelésre, kérjen árajánlatot/időpontot az “Ajánlat- és időpontkérés” menüpont alatt: https://ttf.hu/ajanlatkeres-idopontfoglalas/
Cégünk több féle korróziógátló anyaggal és technológiával dolgozik, mely eljárásokról bővebb tájékoztatás a weboldalunkon olvasható.
- Hagyományos kezelés: Dinitrol alvázvédő és üregvédő anyagokkal:
https://ttf.hu/dinitrol-alvazvedo-es-uregvedo-anyagok-es-technologiak/ - Speciális kezelés: Mike-Sander’s & Biskor alvázvédő és üregvédő anyagokkal:
https://ttf.hu/mike-sanders-biskor-anyagok-es-technologia/ - Kombinált kezelés: Vegyes anyaghasználattal:
https://ttf.hu/kombinalt-alvaz-es-uregvedelem-kezeles/
Az alváz- és üregvédelem kezelésnél használatos anyagok főbb tulajdonságait, röviden-kivonatolva megtalálja a honlapunkon összehasonlítva egymással. Ugyanitt megtekinthetőek tájékoztató jelleggel az alváz- és üregvédelem alap árak is: https://ttf.hu/arak/
Az alvázvédelem és üregvédelem kezelés alkalmával több munkafolyamatot is elvégzünk a felületen, melyet a gyakori kérdések között is részleteztünk. Ha bővebben is szeretne olvasni ezen munkafázisokról tekintse meg itt: https://ttf.hu/munkafolyamat-ismertetese/